Sayfalar

14 Mart 2022 Pazartesi

PTE sınavı hakkında I

Merhaba

Yakın zamanda girdiğim "Pearson test of english" PTE sınavı hakkında notlarımı ve gözlemlerimi paylaşmak istedim. Sınav kısaca şu bölümlerden oluşuyor.

SPEAKING & WRITING

Personal Introduction

Read aloud

Repeat sentence

Describe image

Re-tell lecture

Answer short question

Summarize written text

Essay

READING

Fill in the blanks ( reading )

Multiple choice, multiple answers

Re-order paragraphs

Fill in the blanks ( reading and writing )

Multiple choice, single answer

LISTENING

Summarize spoken text

Multiple choice, multiple answers

Fill the blanks ( listening )

Highlight the correct summary

Multiple choice, single answer

Select missing word

Highlight incorrect words

Write from dictation

Sınava Youtube üzerinden 3 hafta boyunca günde 2-3 saat çalışarak hazırlandım, E2english gerçekten iyi bir site.

SPEAKING & WRITING

Personal Introduction

Bu bölümde kısaca kendimizden bahsediyoruz, puanlamaya katılmıyor. Kısa bir ısınma çalışması diyebiliriz.

Read Aloud

Uzun cümleler de kurulmuş olabilir, nefes kontrolü ve kümeleme ayrıca önemli. Yapay zekâ burada dümdüz okumaya bakmıyor, önemli olan vurgunun doğru heceye ve kelimeye yapılması. Vurguyu meaning word üzerinde tutmak gerekiyor ( ses tekniği açısından grammer words sadece meaning wordleri birbirine bağlıyor. Tek başına anlam ifade etmeyen her kelime bir grammer word. ) Hazırlık süresince fısıldayarak okuyup kasları alıştırmak ve nerede duracağını, nerede nefes alacağını iyi belirmek gerekiyor. Yan cümle veya bağlaç ile bağlı cümle işi uzattığı için nefesi kesebiliyor, yanlış yerde nefes almaya zorluyor.

Repeat Sentence ( => Write from dictation ile benzer )

En iyi yöntem mümkün olduğunca konsantre bir şekilde cümleyi dinleyip benzer bir vurguyla tekrar etmek. Not almak işe yaramıyor, hatta beyni yazmaya yönlendirdiği için işi zorlaştırıyor. Hepsini hatırlamıyorsanız bile soruyu geçmeyin ya da sadece başını söyleyip hatırlamadığınız kelimeye gelince durmayın. Beyniniz tek tek kelime dinlerse, daha çok şey kaçırıyorsunuz. Burada yuvarlama ve birleştirme gibi durumlar anlamayı ana dili İngilizce olmayanlar için zorlaştırıyor. Söylendiği gibi tekrar etmek önemli, hisleri yansıtmaya özen gösterilecek. Kelimeler aynı sırada olmalı, kelime kaçırdıysan bir yer tutucu ile devam edilebilir. Mümkün olduğunca çok kelime tekrarlanmalı. ( Write from dictation bölümü ile benzer )

Burada genelde söylenen cümle yan cümlecik, bağlaç ile uzatılıyor. Tam bitti sanıyorsunuz, hoop which is diye devam ediyor. Bu kısmı dinlerken ilk kısım unutuluyor. Ben dikkatle ilk 7-8 kelimeyi dinledim, sonradan sürpriz çıkacağını bilerek. Oradan da 2-3 kelime aklımda tutmaya çalıştım 

Describe Image

Ekranda gördüğünüz farklı şekillerde olabilecek bir görseli açıklıyorsunuz. Hazırlık süresi ancak grafiği incelemenize yetecek kadar. Bu sırada amaç şekli çözmek ve özetleyecek bir ifade için hızlı bir yol tasarlamak. Hem bu bölümde hem de bir sonraki retell lecture bölümünde süre bittiğinde cümle ortasında yakalanılmaması tavsiye ediliyor. Bu sebeple tüm yorumumuz en fazla 40 saniye sürmeli, cümle bitmeden yakalanmamak için 35 saniye oldukça yeterli. Kullanmak için çeşitli kalıplar hazırlayabilirsiniz. Basit tutmak önemli, işi derinleştirdikçe zorlanmaya başlayacağız ve bu da aksanı etkilediği gibi hmm vb. çoğaltacak.

Tavsiye: önce grafik başlığını bir oku. Bütün veriyi aktarabilecek zaman zaten yok. Sadece en yüksek ve en düşük olanları karşılaştırmaya çalış. Zaman kalırsa en yüksek veya en düşük ikinciden de bahsedilebilir. Mouse imlecini yardımcı olarak kullan ve grafiklerin üzerindeki trendleri mouse ile takip ederek konuş. Bu sayede hem konuşurken takılmanı ve yeni detaylar bulma konusunda yaşayacağın paniği önlersin. Berbat cümleler kurduğun zamanlar olsa da konuşmaya mutlaka devam et ve bir şekilde (saçma dahi olsa) bir sonuç cümlesiyle konuşmanı bitir. Hmm gibi beklemelerden, tekrarlardan, başa dönmekten, yavaş veya hızlı konuşmadan, tereddüt etmekten ve özür dilemekten kaçının. Aktif ve pasif cümle kullan.

Önce kabaca grafiği tanıt ( introduce ), ardından biraz ayrıntı ver veya kıyaslama kullan ( describe ) ve son olarak bir yorum cümlesi ile bitir ( conclude )

Introduction; 5 seconds

Body & description; 25 seconds

Conclusion; 5 seconds

Introduction; Compare the highest – lowest, most – least, maximum – minimum, and so on.

Body: Create a sentence about either similarity or about something unusual.

Conclusion; summary, reason or prediction

this graph shows.. 1 cümle / the image gives information about + 2 kısa cümle yorum + it seems that .. / overall ... / all in all ... 1 cümle

image => bar chart, pie chart, table of data, process diagram, flow chart, map, timetable, floor plan, photo, venn diagram gibi farklı tiplerde veya karma olabilir.

Retell Lecture ( => Summarize Spoken Text ile benzer )

Kısa (bir dakika civarı) bir ders, seminer hatta röportajdan alınmış parçalar dinledikten sonra kendi cümlelerimizle konuşmayı anlatıyoruz. Burada kafada “the lecturer talks about” ya da “the speaker talks about” diye başlayıp mümkün olduğunca detay vererek konuyu anlatmak gerekli. Cümleler basit olabilir, yeter ki alakasız, parçada bahsi geçmeyen şeyler söylemeyin ve konuşmaya devam edin. Bu bölümde not tutabilmek önemli. Parçayı dinlerken geçen sayı, kavram ve terim gibi şeyleri mümkünse ilgili fiilleriyle birlikte not almak çok yardımcı olacaktır. Görsellerin incelenmesi gereken bir bölüm burası, fikir veriyor. Burada ekranda bir görsel oluyor ve size ders ( veya sunum ) hakkında bilgi veriyor. 

the speaker was talking about

he mentioned, discussed, suggested, seemed, described, stressed, expressed, compared..

how, then, that, the way in which, also, in addition to,

finally he concluded by saying

Not alırken mümkün olduğunda meaning words (grammer words değil) not almak gerekiyor. Tüm metni veya yazdığın her şeyi anlatmak zorunda değilsin, not aldığın kelimeleri de kullanarak özet aktarman yeterli.

Answer Short Question

Bazen ekranda bir resim oluyor, “bu nedir?” diye soruluyor. Bazen de 2-3 seçenek arasından seçim yapmamız isteniyor. Bazen ise bir tarif yapılıyor. Çoğunlukla bir ya da iki kelimeden ibaret cevaplar vermek yeterli. “İki şey birbirine sürterse ortaya ne çıkar?”, “Yön bulmamızı sağlayana basit alet nedir?” veya “bir kişi su içmek istiyorsa thirsty, hungry, sleepy” gibi

Summarize Written Text

Büyük harfle başla, nokta ile bitir. Çoğullara, fiil çekimlerine, zamanlara ... dikkat. Metne bağlı kal, dışarıdan bilgi verme. Yaklaşık 300 kelimelik bir metni 70 kelime civarında - 35 civarı iyidir - tek bir cümle ile özetlemeniz isteniyor. Parçayı okumak, özetlemek ve yazmak için 10 dakikalık süre var, kalan zamanı ise dinlenmek için kullanabilirsiniz. İçerik, uzunluk, dilbilgisi ve dağarcık açısından değerlendiriliyor. Paragrafları birer cümle ile özetledikten sonra birleştirerek tek bir cümle elde edilebilir.

Write Essay

200-300 kelime yeterli. 20 dakikalık süre var, kalan zamanı dinlenmek için kullanabilirsiniz.

1 introduction

opening sentence: some background, general statement

re-write the question

-briefly mention side 1 and side 2 (  bu aşamada yaratıcılık yok )

this essay will ... ( your overall opinion, your argument )

2 argument 1

opening: restate side 1 ( introduction to main idea )

support: give reason/s ( additional information ) - because

evidence: give example/s - for example

closing: conclude side 1

3 argument 2

opening: restate side 2 ( introduction to main idea )

support: give reason/s ( additional information ) - because

evidence: give example/s - for example

closing: conclude side 2

4 conclusion

rewrite the question / general statement

this essay discussed briefly 2 and 3

in my opinion re-write the question ( introduction: this essay will ..) -  a strong statement

READING

Fill In The Blanks

Sadece boşluk doldurulacak cümleyi değil önceki ve sonraki cümleleri de anlamak gerekiyor.

-reading; en alttaki kelimeleri tutup boşluğa taşımalı. Boşluk sayısından fazla kelime var

-reading & writing; aşağı açılan listeden seçmeli

-listening; dinliyoruz, metindeki boşlukları yazarak dolduruyoruz

Multiple Choice, Multiple Answers

Önce soruyu oku. Bir parçayı okuyup birden fazla doğru seçeneği bulmaya çalıştığınız soru tipi. En az 2 doğru cevap, 3 doğru da olabilir. Aklınıza yatan ikinci bir seçenek göremediyseniz işaretlemeyin, puan kaybı. Şıklarda tekrar eden bir kelime varsa, metinde o kelimeyi aramak bir yöntem olabilir.

Dinleyip okumaya çalışma. Dinlerken önemli noktaları not almak gerekebilir. Dikkat dağıtan veya metinde hiç bahsedilmeyen şıklar da olabilir.

Re-Order Paragraph

Bağımsız giriş cümlesini bulmak çok önemli. Bağımsız cümle tek başına anlam ifade eden bir cümle oluyor. Ancak diğerleri akış gereği önceki bir cümleye bağlı oluyor. Bağımsız cümlede zamir vs olmuyor, sonrası yeteneğinize kalıyor.

Fill In The Blanks - reading and writing

Yukarıda açıkladım.

Multiple Choice, Choose Single Answer

Önce soruyu oku. Kısa bir dinleme yapıp doğru seçeneği bulmaya çalışıyoruz. Mümkünse parça başlamadan önce soruyu okuyabilirseniz dinleme yaparken cevabı daha rahat bulabilmenizi sağlayacaktır.

LISTENING

Summarize Spoken Text ( => Retell Lecture ile benzer )

Bir şeyler dinleyip anladıklarımızı 50-70 kelime ile özetliyoruz. Konuyu yakalamaya çalış, anahtar kelimeleri not al. Gene noktalamaya, büyük harflere vs. dikkat etmeniz gereken bir bölüm. Lecture 10 dakikaya dahil, kalan zamanı dinlenmek için kullanabilirim.

he has given some examples.

Multiple Choice, Multiple Answers

Yukarıda açıkladım.

Fill In The Blanks - listening

Yukarıda açıkladım.

Highlight Correct Summary

Dinlediğimiz parçanın en iyi özeti seçmeye çalışıyoruz. Bir video da olabilir ancak önemli olan işitsel içerik.

Multiple Choice, Single Answer

Yukarıda açıkladım.

Select Missing Word

25-30 saniyelik dinlemenin son 1-2 saniyesi bip sesiyle kesiliyor ve sizden kesilen bölümü ( bir veya birkaç kelime olabilir ) şıklardan seçmeniz isteniyor. Talimatların okunması gereken tek bölüm burası, konu hakkında fikir veriyor. Süre ilerledikçe dolan kutucuğu takip etmek önemli, en sonda ses gidecek. Ancak o ana kadar anlayarak dinlemek gerekiyor ki toplam metin hakkında fikir edinelim. Sanırım açıklama kısmında gelecek metin hakkında bilgi verilen kısım burasıydı. Açıklamaya hızlıca göz atıp dinleyeceğiniz metin hakkında fikriniz oluyor.  

Highlight Incorrect Words

Ekranda gördüğünüz bir yazıyı bir yandan dinliyorsunuz, bu sırada mouse ile takip etmek gerekiyor. Gördüklerinizle duyduklarımız uyuşmadığı zaman, mouse ile işaretliyoruz.

Write From Dictation ( => Repeat Sentence ile benzer )

Dikkatini yazmak ve dinlemek arasında bölüştürmek yanlış olabilir! Cümleye büyük harfle başlamaya, zamanlara, çoğul eklerine, noktalama işaretlerine vb. de dikkat etmelisiniz. Kümeleme ve kelime türleri ( ve fiili bulmak ) burada da işe yarıyor. Fazla kelime yazmak veya kelime dizilişini değiştirmek olumsuz etkilemeyebilir. Dinle / yaz / düzelt ( büyük harfle başla ve nokta ile bitir ) Hatırlayabildiğiniz kadar kelimeyi doğru sırası ile yazınız.