Merhaba
Yakın zamanda girdiğim "Pearson test of english" PTE sınavı hakkında notlarımı ve gözlemlerimi paylaşmak istedim. Sınav kısaca şu bölümlerden oluşuyor.
SPEAKING & WRITING
Personal Introduction
Read aloud
Repeat sentence
Describe image
Re-tell lecture
Answer short question
Summarize written text
Essay
READING
Fill in the blanks ( reading )
Multiple choice, multiple answers
Re-order paragraphs
Fill in the blanks ( reading and writing )
Multiple choice, single answer
LISTENING
Summarize spoken text
Multiple choice, multiple answers
Fill the blanks ( listening )
Highlight the correct summary
Multiple choice, single answer
Select missing word
Highlight incorrect words
Write from dictation
Sınava Youtube üzerinden 3 hafta boyunca günde 2-3 saat çalışarak hazırlandım, E2english gerçekten iyi bir site.
SPEAKING & WRITING
Personal Introduction
Bu bölümde kısaca
kendimizden bahsediyoruz, puanlamaya katılmıyor. Kısa bir ısınma çalışması diyebiliriz.
Read Aloud
Uzun cümleler de kurulmuş
olabilir, nefes kontrolü ve kümeleme ayrıca önemli. Yapay zekâ burada dümdüz
okumaya bakmıyor, önemli olan vurgunun doğru heceye ve kelimeye yapılması. Vurguyu
meaning word üzerinde tutmak gerekiyor ( ses tekniği açısından grammer words sadece meaning wordleri birbirine
bağlıyor. Tek başına anlam ifade etmeyen her kelime bir grammer word. ) Hazırlık süresince fısıldayarak okuyup kasları alıştırmak ve nerede
duracağını, nerede nefes alacağını iyi belirmek gerekiyor. Yan cümle veya
bağlaç ile bağlı cümle işi uzattığı için nefesi kesebiliyor, yanlış yerde nefes
almaya zorluyor.
Repeat Sentence ( => Write from dictation ile benzer )
En iyi yöntem mümkün
olduğunca konsantre bir şekilde cümleyi dinleyip benzer bir vurguyla tekrar
etmek. Not almak işe yaramıyor, hatta beyni yazmaya yönlendirdiği için işi
zorlaştırıyor. Hepsini hatırlamıyorsanız bile soruyu geçmeyin ya da sadece
başını söyleyip hatırlamadığınız kelimeye gelince durmayın. Beyniniz tek tek
kelime dinlerse, daha çok şey kaçırıyorsunuz. Burada yuvarlama ve birleştirme
gibi durumlar anlamayı ana dili İngilizce olmayanlar için zorlaştırıyor. Söylendiği
gibi tekrar etmek önemli, hisleri yansıtmaya özen gösterilecek. Kelimeler aynı
sırada olmalı, kelime kaçırdıysan bir yer tutucu ile devam edilebilir. Mümkün
olduğunca çok kelime tekrarlanmalı. ( Write from dictation bölümü ile benzer )
Burada genelde söylenen cümle yan cümlecik, bağlaç ile uzatılıyor. Tam bitti sanıyorsunuz, hoop which is diye devam ediyor. Bu kısmı dinlerken ilk kısım unutuluyor. Ben dikkatle ilk 7-8 kelimeyi dinledim, sonradan sürpriz çıkacağını bilerek. Oradan da 2-3 kelime aklımda tutmaya çalıştım
Describe Image
Ekranda gördüğünüz farklı
şekillerde olabilecek bir görseli açıklıyorsunuz. Hazırlık süresi ancak grafiği
incelemenize yetecek kadar. Bu sırada amaç şekli çözmek ve özetleyecek bir
ifade için hızlı bir yol tasarlamak. Hem bu bölümde hem de bir sonraki retell
lecture bölümünde süre bittiğinde cümle ortasında yakalanılmaması tavsiye ediliyor.
Bu sebeple tüm yorumumuz en fazla 40 saniye sürmeli, cümle bitmeden yakalanmamak
için 35 saniye oldukça yeterli. Kullanmak için çeşitli kalıplar
hazırlayabilirsiniz. Basit tutmak önemli, işi derinleştirdikçe zorlanmaya
başlayacağız ve bu da aksanı etkilediği gibi hmm vb. çoğaltacak.
Tavsiye:
önce grafik başlığını bir oku. Bütün veriyi aktarabilecek zaman zaten yok.
Sadece en yüksek ve en düşük olanları karşılaştırmaya çalış. Zaman kalırsa en
yüksek veya en düşük ikinciden de bahsedilebilir. Mouse imlecini yardımcı
olarak kullan ve grafiklerin üzerindeki trendleri mouse ile takip ederek konuş.
Bu sayede hem konuşurken takılmanı ve yeni detaylar bulma konusunda yaşayacağın
paniği önlersin. Berbat cümleler kurduğun zamanlar olsa da konuşmaya mutlaka
devam et ve bir şekilde (saçma dahi olsa) bir sonuç cümlesiyle konuşmanı bitir.
Hmm gibi beklemelerden, tekrarlardan, başa dönmekten, yavaş veya hızlı
konuşmadan, tereddüt etmekten ve özür dilemekten kaçının. Aktif ve pasif cümle
kullan.
Önce kabaca grafiği tanıt
( introduce ), ardından biraz ayrıntı ver veya kıyaslama kullan ( describe ) ve son
olarak bir yorum cümlesi ile bitir ( conclude )
Introduction; 5 seconds
Body & description;
25 seconds
Conclusion; 5 seconds
Introduction; Compare the
highest – lowest, most – least, maximum – minimum, and so on.
Body: Create a sentence about
either similarity or about something unusual.
Conclusion; summary,
reason or prediction
this graph shows.. 1
cümle / the image gives information about + 2 kısa cümle yorum + it seems that
.. / overall ... / all in all ... 1 cümle
image => bar chart, pie
chart, table of data, process diagram, flow chart, map, timetable, floor plan,
photo, venn diagram gibi farklı tiplerde veya karma olabilir.
Retell Lecture ( =>
Summarize Spoken Text ile benzer )
Kısa (bir dakika civarı)
bir ders, seminer hatta röportajdan alınmış parçalar dinledikten sonra kendi
cümlelerimizle konuşmayı anlatıyoruz. Burada kafada “the lecturer talks about”
ya da “the speaker talks about” diye başlayıp mümkün olduğunca detay vererek
konuyu anlatmak gerekli. Cümleler basit olabilir, yeter ki alakasız, parçada
bahsi geçmeyen şeyler söylemeyin ve konuşmaya devam edin. Bu bölümde not
tutabilmek önemli. Parçayı dinlerken geçen sayı, kavram ve terim gibi şeyleri
mümkünse ilgili fiilleriyle birlikte not almak çok yardımcı olacaktır. Görsellerin
incelenmesi gereken bir bölüm burası, fikir veriyor. Burada ekranda bir görsel oluyor ve size ders ( veya sunum ) hakkında bilgi veriyor.
the speaker was talking
about
he mentioned, discussed,
suggested, seemed, described, stressed, expressed, compared..
how, then, that, the way
in which, also, in addition to,
finally he concluded by
saying
Not alırken mümkün
olduğunda meaning words (grammer words değil) not almak gerekiyor. Tüm metni
veya yazdığın her şeyi anlatmak zorunda değilsin, not aldığın kelimeleri de
kullanarak özet aktarman yeterli.
Answer Short Question
Bazen ekranda bir resim
oluyor, “bu nedir?” diye soruluyor. Bazen de 2-3 seçenek arasından seçim
yapmamız isteniyor. Bazen ise bir tarif yapılıyor. Çoğunlukla bir ya da iki
kelimeden ibaret cevaplar vermek yeterli. “İki şey birbirine sürterse ortaya ne
çıkar?”, “Yön bulmamızı sağlayana basit alet nedir?” veya “bir kişi su içmek
istiyorsa thirsty, hungry, sleepy” gibi
Summarize Written Text
Büyük harfle başla, nokta
ile bitir. Çoğullara, fiil çekimlerine, zamanlara ... dikkat. Metne bağlı kal,
dışarıdan bilgi verme. Yaklaşık 300 kelimelik bir metni 70 kelime civarında -
35 civarı iyidir - tek bir cümle ile özetlemeniz isteniyor. Parçayı okumak,
özetlemek ve yazmak için 10 dakikalık süre var, kalan zamanı ise dinlenmek için
kullanabilirsiniz. İçerik, uzunluk, dilbilgisi ve dağarcık açısından
değerlendiriliyor. Paragrafları birer cümle ile özetledikten sonra
birleştirerek tek bir cümle elde edilebilir.
Write Essay
200-300 kelime yeterli. 20
dakikalık süre var, kalan zamanı dinlenmek için kullanabilirsiniz.
1 introduction
opening sentence: some
background, general statement
re-write the question
-briefly mention side 1
and side 2 ( bu aşamada yaratıcılık yok
)
this essay will ... (
your overall opinion, your argument )
2 argument 1
opening: restate side 1 (
introduction to main idea )
support: give reason/s (
additional information ) - because
evidence: give example/s
- for example
closing: conclude side 1
3 argument 2
opening: restate side 2 (
introduction to main idea )
support: give reason/s (
additional information ) - because
evidence: give example/s
- for example
closing: conclude side 2
4 conclusion
rewrite the question /
general statement
this essay discussed
briefly 2 and 3
in my opinion re-write
the question ( introduction: this essay will ..) - a strong statement
READING
Fill In The Blanks
Sadece boşluk
doldurulacak cümleyi değil önceki ve sonraki cümleleri de anlamak gerekiyor.
-reading; en alttaki kelimeleri tutup boşluğa taşımalı. Boşluk sayısından fazla kelime var
-reading & writing; aşağı
açılan listeden seçmeli
-listening; dinliyoruz, metindeki boşlukları yazarak dolduruyoruz
Multiple Choice, Multiple
Answers
Önce soruyu oku. Bir
parçayı okuyup birden fazla doğru seçeneği bulmaya çalıştığınız soru tipi. En
az 2 doğru cevap, 3 doğru da olabilir. Aklınıza yatan ikinci bir seçenek
göremediyseniz işaretlemeyin, puan kaybı. Şıklarda tekrar eden bir kelime
varsa, metinde o kelimeyi aramak bir yöntem olabilir.
Dinleyip okumaya çalışma.
Dinlerken önemli noktaları not almak gerekebilir. Dikkat dağıtan veya metinde
hiç bahsedilmeyen şıklar da olabilir.
Re-Order Paragraph
Bağımsız giriş cümlesini
bulmak çok önemli. Bağımsız cümle tek başına anlam ifade eden bir cümle oluyor. Ancak diğerleri akış gereği önceki bir cümleye bağlı oluyor. Bağımsız cümlede zamir vs olmuyor, sonrası yeteneğinize kalıyor.
Fill In The Blanks - reading and writing
Yukarıda açıkladım.
Multiple Choice, Choose Single Answer
Önce soruyu oku. Kısa bir
dinleme yapıp doğru seçeneği bulmaya çalışıyoruz. Mümkünse parça başlamadan
önce soruyu okuyabilirseniz dinleme yaparken cevabı daha rahat bulabilmenizi
sağlayacaktır.
LISTENING
Summarize Spoken Text ( => Retell Lecture ile benzer )
Bir şeyler dinleyip
anladıklarımızı 50-70 kelime ile özetliyoruz. Konuyu yakalamaya çalış, anahtar
kelimeleri not al. Gene noktalamaya, büyük harflere vs. dikkat etmeniz gereken
bir bölüm. Lecture 10 dakikaya dahil, kalan zamanı dinlenmek için
kullanabilirim.
he has given some
examples.
Multiple Choice, Multiple Answers
Yukarıda açıkladım.
Fill In The Blanks - listening
Yukarıda açıkladım.
Dinlediğimiz parçanın en
iyi özeti seçmeye çalışıyoruz. Bir video da olabilir ancak önemli olan işitsel içerik.
Multiple Choice, Single Answer
Yukarıda açıkladım.
Select Missing Word
25-30 saniyelik
dinlemenin son 1-2 saniyesi bip sesiyle kesiliyor ve sizden kesilen bölümü (
bir veya birkaç kelime olabilir ) şıklardan seçmeniz isteniyor. Talimatların
okunması gereken tek bölüm burası, konu hakkında fikir veriyor. Süre ilerledikçe
dolan kutucuğu takip etmek önemli, en sonda ses gidecek. Ancak o ana kadar
anlayarak dinlemek gerekiyor ki toplam metin hakkında fikir edinelim. Sanırım açıklama kısmında gelecek metin hakkında bilgi verilen kısım burasıydı. Açıklamaya hızlıca göz atıp dinleyeceğiniz metin hakkında fikriniz oluyor.
Highlight Incorrect Words
Ekranda gördüğünüz bir
yazıyı bir yandan dinliyorsunuz, bu sırada mouse ile takip etmek gerekiyor. Gördüklerinizle
duyduklarımız uyuşmadığı zaman, mouse ile işaretliyoruz.
Write From Dictation ( =>
Dikkatini yazmak ve dinlemek arasında bölüştürmek yanlış olabilir! Cümleye büyük harfle başlamaya, zamanlara, çoğul eklerine, noktalama işaretlerine vb. de dikkat etmelisiniz. Kümeleme ve kelime türleri ( ve fiili bulmak ) burada da işe yarıyor. Fazla kelime yazmak veya kelime dizilişini değiştirmek olumsuz etkilemeyebilir. Dinle / yaz / düzelt ( büyük harfle başla ve nokta ile bitir ) Hatırlayabildiğiniz kadar kelimeyi doğru sırası ile yazınız.