Aslında emniyet kemeri takmak gibi bir alışkanlık işte. Alıştıktan sonra onsuz yapamıyorsunuz.
Yanlış öğrenilen birşeyi düzeltmek, değiştirmek zor olduğu için en baştan doğrusunu öğrenerek başlamak gerekiyor.
Sinyal vermekteki amacımız, diğer araçlara veya yayalara niyetimizi belli etmek, bu kadar basit.
Genellikle araç sollamaya niyetlendiğimizde hız şeridinde yolunu alacağımız araca uyarı vermek amacı ile kullanıyoruz "hızlı geliyorsun ama ben birazdan o şeride dalacağım, yavaşla ve yolu bana bırak". Hayır, o araç o şeritte olduğu için öncelik her zaman onun, sollamak niyeti ile onun mevcut bulunduğu şeride misafir olarak giriyoruz.
Sinyal önde bulunan veya arkadan gelen araçlara sonraki hareketimiz hakkında fikir vereceği gibi, kavşakta bekleyen araçlara da fikir veriyor. Bir "T" kavşak düşünelim, yavaşladığınız, durdunuz ve bekliyorsunuz. 90 derece dönüş yaparak yolunuza devam edeceksiniz. Solunuzu ve sağınızı kontrol ediyorsunuz, trafik müsait olduğunda hareket ederek o trafiğe karışacaksınız. Soldan ve sağdan gelenler önünüzden gelip geçiyor. Bir de bakıyorsunuz, soldan gelen araç yavaşladı, durdu ve sağa kırarak yanınızdan geçti gitti. Halbuki sinyal verse idi, onun sağa döneceğini ( düz devam etmeyeceğini, önünüzden geçmeyeceğini ) anlayıp trafiğe çıkabilecektiniz. Kızdınız, değil mi? Kızdınız çünkü, onun bu düşüncesizliği sizin zaman kaybınıza sebep oldu. Aynı şey diğer tarafa dönüşte de geçerli, aynı şey sizin sinyal vermediğinizde karşı taraf için de geçerli.
Trafikten bahsetmişten, diğer hatalı bulduğum noktaları da aktarayım.
Gidiş geliş şeritli bir yolda ilerliyorsunuz, gireceğiniz sapak sağ tarafta değil sol tarafta. Genel olarak uygulanan şu; sol sinyali ver, yavaşla ve dur, karşıdan gelen trafik müsait olduğunda solda bulunan sapağa gir. Akan trafikte durup, arkadan gelenlerin şeridini işgal edip, tehlike yaratmanın anlamı yok. Doğrusu şu olmalı; sapağa yaklaşırken sağ sinyal verip, uygun bir yerde şerit işgal etmeden sağda beklerken sol sinyal vermek ve hem arka hem ön trafik müsait iken sağa girmek.
Döner ( ya da dönel ) kavşak diye 4 yolun kesiştiği göbeklere diyoruz. Bu kavşaklarda geçiş hakkı daima kavşak içindekine aittir. Dünyanın her yerinde böyledir.
Yol ver |
Ortadaki resim aslında gayet güzel açıklıyor, sağ şeritten devam ederken kavşağa yaklaştığınızda önünüze "yol ver" tabelası çıkıyor. Önce yayalara yol veriyoruz. Sonra önümüze 4 şık çıkıyor, sağa girmek ( 90 derece ) , kavşağın yanında geçip düz gitmek ( 180 derece ), kavşaktan sola dönmek ( 270 derece ) ve kavşaktan tam geriye dönmek ( 360 derece )
Geçiş üstünlüğü kavşaktaki araca aittir, demiştik. Yani kavşaktaki araç seyrine devam edecek. bekleyen olarak onun önün atlamacağız, o geçtikten sonra yol müsait olduğunda yola giriyoruz. Bundan sonra ise yol bizde, tabiki sinyal vermeyi de ihmal etmiyoruz. Ayrıca sol tarafı her zaman kontrol ediyoruz ancak sağa da bakmakta fayda var.